Nazwa innowacji: BIOnotki – myślenie wizualne na lekcjach biologii
Rodzaj innowacji: metodyczna
Termin wdrażania w szkole: wrzesień 2023 – maj 2024
Adresaci innowacji: uczniowie klas 5-8
Zajęcia edukacyjne objęte innowacją: biologia i kółko biologiczne
Krótki opis innowacji:
Głównym celem innowacji jest propagowanie idei skechnotingu w edukacji. Jest to forma wspomagania zapamiętywania poprzez przenoszenie pozyskiwanych informacji do postaci wizualnej w formie różnych ręcznie wykonywanych szkiców i rysunków w połączeniu z ręcznym zapisem treści.
Sketchnotki (rysnotki, grafnotki) pozwalają nie tylko na łatwiejsze przyswojenie prezentowanych zagadnień. Zwiększają również koncentrację uczniów oraz ich zainteresowanie tematem.
Idea sketchnotingu będzie wprowadzana stopniowo i systematycznie w trakcie zajęć lekcyjnych z biologii. Na pierwszej lekcji uczniowie zostaną zapoznani z metodą tworzenie wizualnych notatek. Na kolejnych zajęciach będą popracować w oparciu o skechnotki udostępniane przez nauczyciela (ich zadaniem będzie uzupełnianie treścią oraz praca graficzna z kolorami). W miarę indywidualnych możliwości uczniowie będą wdrażani w przygotowywanie samodzielnych rysnotek.
Dodatkowo uczniowie szczególnie zainteresowani tematem będą mogli poszerzać i doskonalić swój warsztat pracy na zajęciach kółka biologicznego lub indywidualnych konsultacjach z nauczycielem.
Na czym polega nowatorstwo: Sketchnotki zastąpią tradycyjnie prowadzone zeszyty. Będą gromadzone przez uczniów w teczkach, skoroszytach lub segregatorach.
Przewidywane efekty:
– zapoznanie uczniów z ideą sketchnotingu
– wprowadzenie uczniów w podstawy tworzenia notatek wizualnych
– organizowanie zajęć w sposób sprzyjający nauczaniu i uczeniu się
– motywowanie uczniów do bycia kreatywnym, samodzielnym i innowacyjnym w organizowaniu procesu uczenia się
– zwiększenie koncentracji i zaangażowania uczniów na lekcjach
– ułatwienie zrozumienia i zapamiętywania omawianych zagadnień
– przygotowanie uczniów do samodzielnego sporządzania notatek wizualnych
– rozwijanie w uczniach kreatywności i samodzielności
– uatrakcyjnienie procesu kształcenia oraz udoskonalenie warsztatu pracy nauczyciela w oparciu o nowoczesne metody nauczania
Finansowanie Innowacji: nie wymaga finansowania