Matematyka w stolarni

W ramach projektu „Po co nam ta matma?” programu mPotęga finansowanego ze środków Fundacji mBanku w piątek 28.10. 2016 odwiedził naszą szkołę emerytowany kierownik stolarni, pan Paweł Śliwka. Dzieci zadawały przygotowane wcześniej pytania, o zadania, narzędzia i umiejętności jakie musi w swoim zawodzie wykorzystywać stolarz i kierownik małej firmy. Uczniowie mieli możliwość zobaczyć na zdjęciach nowoczesne maszyny, a także obejrzeć na żywo zabytkowe strugi i piły. Poznały etapy powstawania sklejki wykorzystywanej do tworzenia drewnianych okien. Pan Paweł zwracał uwagę na potrzebę znajomości podstaw geometrii w wykonywaniu tego zawodu. Pokazał np.  jak przenosić kąty i za pomocą czego wyznaczać kąt prosty, czym mierzyć i jak rysować zaokrąglone części mebli. Podkreślał, że jako kierownik stolarni niejednokrotnie wykorzystywał umiejętności matematyczne, takie jak obliczanie pól figur, by obliczyć koszt wykonania usługi, mierzenie i tworzenie odpowiednich rysunków, zamiana jednostek długości i pola, korzystanie z twierdzenia Pitagorasa w różnych projektach i oczywiście umiejętność logicznego myślenia, analizowania i działań w pamięci.

Po skończonym wywiadzie uczniowie samodzielnie mogli wypróbować swoje siły i umiejętności. Za pomocą kątownika przestawnego przenieśli odpowiedni kąt na deskę i odcięli niepotrzebną część. Przyniesione przez naszego gościa strugi posłużyły do próby heblowania desek, które wymagało sporo siły. Na koniec dzieci starały się jeszcze ręcznie ozdobić deskę frezami równoległymi do brzegów.

Myślę, że oprócz zabranych na pamiątkę desek i garści trocin, dzieci zapamiętają, że w zawodzie stolarza i w funkcjonowaniu stolarni matematyka jest niezaprzeczalnie potrzebna.

Sylwia Śliwka, koordynator projektu mPotęga

W celu kontaktu z sekretariatem wypełnij formularz:

Matematyka w stolarni